Planerna den här gången blev ganska så ingående reviderade ett antal gånger ända in i sista minuten. Från början hade vi sagt fyra eller max fem personer, tre dagar, och bara Hamburg-området. Detta svällde ut till sex personer, fyra dagar, och halva norra Tyskland... De sista dagarna innan vi åkte blev vi "blåsta" på ett par hojar som vi reserverat och gjort upp om köp med. Samtidigt noterade vi att annonserna på mobile.de hade kortare livslängd än vanligt och priserna tenderade att stegra med tiden. Sammantaget fattade vi det som att trycket på hojförsäljningen var högre nu än på länge. Alltså blev det lite bråttom att hitta alternativ, få kontakt med säljare, och omplanera efter detta. Som det nu föll sig med fyra privatägda hojar som alla kunde hämtas under samma dag blev det ett nytt upplägg; vi lämnade Fagersta 20.30 på en Lördag kväll för att via Helsingborg klockan 03.15 vara på plats i norra Tyskland vid den första hojen kring 9-tiden på Söndag morgon. Därifrån plockade vi under Söndagen upp ytterligare tre hojar. När vi natten mellan Söndag och Måndag äntligen la huvudet på kudden hade vi varit på vägen 28 timmar non-stop, 221 mil i ett svep. Man var inte så uppkäftig då inte...! Resten av resan gick i något mer sansat tempo, halvvägs fram till bilen Manne skulle ha fick vi besked om att den rasat! Omplanering igen, innebar dels att Hasse skyltade på sin hoj och fortsatte söderut till sin andra hoj ensam, dels att Manne & Peter tog tåget österut till en annnan Audi S4 som stod bortanför Berlin. Vi övriga tillbringade en dag i Hamburg och Kiel innan vi återförenades vid färjan igen på Onsdag kväll. Utan Peters lokalkännedom och infödda tysktalande hade åtminstone de senare delarna av övningen varit bra mycket besvärligare att genomföra. Trots lite "bös" kom vi alla hem med vad vi ville ha efter en härlig resa i bästa sommarväder - även om värmen kanske var lite väl frikostig ... |
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
|
|